طراحی پرسشنامه ارشد و دکتری

طراحی پرسشنامه ارشد و دکتری

در پرسشگری همیشه طراحی پرسشنامه ارشد و دکتری خوب بسیار حائز اهمیت است تا بتوان پاسخ های موردنظر خود را از داخل پرسش ها جمع آوری کرد که نیازمند یک فرد آماری و آشنا به مفاهیم روانشناسی و با تجربه در این زمینه است، به همین دلیل رایان پیپر از میان کادر آماری و روانشناسی خود افراد تواناتر خود را که در این زمینه دستی دارند مجزا کرده تا در این زمینه نیز به مشتریان خود این خدمات ارزنده را ارائه نماید.
همواره این کادر می کوشند که در زمینه ی ساخت پرسشنامه به روز باشند و با پرسشگری های مختلف آشنایی داشته باشند، به همین دلیل همیشه به اصول طرح پرسشنامه آگاهی دارند.

چه چیزهایی از طراحی پرسشنامه می خواهید بدانید؟

قبل از اینکه حتی اولین سوال را بنویسید، بسیار مهم است که یک ایده خیلی روشن درباره آنچه پرسشنامه شما قصد دارد بدست آورد داشته باشید. اهداف تحقیق خود را به ترتیب بنویسید. در مورد چیزهایی که برای رسیدن به آن اهداف لازم است از مخاطب استخراج شود فکر کنید. همچنین به چگونگی تحلیل هر سوال برای رسیدن به نتایج مورد نیاز خود بیاندیشید. به یاد داشته باشید که بین چیزهایی که لازم است بدانید و چیزهایی که خوب است بدانید تفاوت است. خط های غیر ضروری پرسش را در گام برنامه ریزی حذف کنید.

 

طراحی پرسشنامه
طراحی پرسشنامه

مراحل تنظیم پرسشنامه

بیشتر پرسشنامه ها حاوی مطالبی هستند که به منظور اندازه­ گیری متغیرهای وابسته و مستقل و ویژگی­های مورد نیاز، تهیه و تدوین می­شوند. دستورالعمل­ هایی وجود دارد که رعایت آنها در تنظیم پرسشنامه الزامی است. این دستورالعمل­ ها عبارتند از:

۱) در طراحی پرسشنامه، سوال­های پرسشنامه باید ساده، روشن و دقیق باشد. این سوال­ها نباید به دشواری سوالات مصاحبه باشند زیرا هنگام پاسخگویی به آنها کسی جهت تعریف و توضیح حضور ندارد.

۲) در طراحی پرسشنامه برای پایان نامه سوالات را به صورت پاسخ بسته بنویسید و بهتر است تعداد سوال­های پاسخ باز به حداقل ممکن برسد. امکان دارد پاسخ-هایی که به سوال­های باز داده می­شوند، ناتمام و بی ­ربط باشند. ناخوانایی و غلط­های املایی نیز بر مشکلات طبقه­ بندی و تفسیر پاسخ­های باز می­افزایند.

۳) به صورت اضافی و به خاطر جلوگیری از اشتباه، از سوال­های گزیده استفاده کنید. سوال­های گزیده به پرسش­هایی گفته می­شوند که گروه معینی از پاسخ­ دهندگان به آنها پاسخ می­دهند. برای مثال با مطرح کردن سوالی درباره ی وضعیت تأهل در پرسشنامه می­توان پاسخ­ دهندگان متأهل را شناسایی کرد و سپس پرسش­های مربوط به فرزند یا فرزندان و همسر را برای آنها مطرح کرد. هر سوال گزیده به راهنمایی خاص خود نیاز دارد.

۴) سوال­های مربوط به گذشته را در یک محدوده ی زمانی مشخص مطرح کنید. در صورتی که قصد دارید درباره ی رفتار گذشته افراد، اطلاعاتی کسب کنید، زمان مورد نظر را مشخص کنید. برای مثال این سوال که «چند بار مرتکب تخلفات راهنمایی و رانندگی شده ­اید؟» بسیار مبهم است. عدم وجود محدوده ی زمانی مشخص در چنین سوالاتی موجب می­شود که افراد، پاسخ­های خود را به زمان­های متفاوتی نسبت دهند. لذا اطلاعات به دست آمده در بهترین حالت فاقد انسجام و در بدترین شرایط به قدری مبهم ­اند که نمی­توان بر اساس آنها دست به تحلیل زد. محدوده ­های زمانی که در چنین سوالاتی به کار می­روند، عبارتند از: «در پنج سال گذشته»، «در سال گذشته»، «در ماه گذشته»، و یا اینکه اساساً سوال کرد «چه موقع؟».

برای اندازه­ گیری تعداد دفعاتی که رفتار اتفاق افتاده است، اغلب محدوده ی زمانی کوتاه مناسب­تر است، زیرا پاسخ ­دهندگان نمی­توانند وقوع رفتارهای خود را در زمان­های طولانی به یاد آورند. از طرف دیگر، رفتارهایی که وقوع آنها مستمر نیست، به طور کلی محدوده ی زمانی طولانی­تری دارند. به این ترتیب، پرسش در مورد تعدا دفعات مطالعه ی دانشجویان برای آمادگی شرکت در امتحان در محدوده ی زمانی کوتاه­تری قرار می­گیرد. در عوض، پرسش درباره ی عدم موفقیت در امتحان چنانچه صورت گرفته باشد باید در طول زمان بلندتری مطرح شود.

۵) برای سوال­ های حساس، چارچوب مناسبی فراهم سازید.گاهی اوقات پرسش­هایی مطرح می­شوند که ممکن است مغایر عقیده، باور، نگرش یا مکاتب فکری پاسخ­دهنده باشند. طرح این­گونه سوال­ها، بدون مقدمه و توضیح مناسب، می­تواند مخالفت پاسخ­دهندگان را برانگیزد. در چنین شرایطی پژوهشگر باید مسائل و مشکلات احتمالی را پیش ­بینی کند و به حل آنها بپردازد.

۶) تعدادی از سوال­های پرسشنامه را به ویژگی­های جمعیتی و فردی اختصاص دهید. این نوع سوالها که بر مشخصات فردی تأکید دارند، در طراحی پرسشنامه ­ها مطرح می­شوند. این پرسش­ها از مواردی به این شرح تشکیل شده­ اند: جنس، سن، وضعیت ازدواج، قوم و نژاد، تحصیلات، شغل، درآمد و گاهی اوقات مذهب، نوع مالکیت محل مسکونی، ترکیب خانوادگی. پیشنهاد می­شود که علاوه بر سوال­هایی درباره ی ویژگی­های عمومی، چارچوب استانداردی نیز به کار رود تا بتوان به دقت بین نتایج پژوهش به مقایسه دست زد. البته باید توجه داشت که این امر همیشه امکان­پذیر نیست، زیرا برخی از پژوهشگران به اطلاعات مفصل­ تری درباره ی نکات جمعیتی نیاز دارند و به اطلاعاتی که به چارچوبی استاندارد محدود شده ­اند، قناعت نمی ­کنند.

۷) سوال­های پرسشنامه باید یکی از جنبه­ های هدف یا فرضیه ی صورت­ بندی شده را اندازه ­گیری کند. ممکن است تا کنون پرسشنامه ­های زیادی را ملاحظه کرده باشید که با شتاب و عجله تهیه و تنظیم شده ­اند و از نظر اندازه­ گیری هیچ­گونه هدفی را دنبال نمی­کنند. این­گونه پرسشنامه­ ها نه تنها موجب کسب اطلاعات مورد نیاز نمی­شوند، بلکه ممکن است در پاسخ­ دهنده نگرشی منفی در مورد پرسشنامه به وجود آورند. به منظور تنظیم و طراحی پرسشنامه ­ای مفید و مناسب، باید هر یک از سوال­های پرسشنامه، هدفی را اندازه ­گیری کند. به عبارت دیگر، سوال­ها باید به شیوه­ای تهیه و تنظیم شوند که به کمک آنها بتوان اطلاعات لازم را برای پاسخ دادن به سوال­ های تحقیقی یا آزمون فرضیه­ های صورت­بندی شده، جمع­ آوری کرد.

۸) سوال­های پرسشنامه را با توجه به موضوع پژوهش و خصوصیات جامعه ­ای که پرسشنامه در آن اجرا می­شود، تعیین کنید. نظم و ترتیبی که سوال­های پرسشنامه بر اساس آن طرح می­شود متفاوت است، ولی در اینکه جای هر سوال کجا باید باشد، اتفاق نظری وجود ندارد. بعضی ترجیح می­دهند که نکات مربوط به ویژگی­های فردی و خانوادگی در آغاز پرسشنامه قرار گیرند و سوال­ های حساس در آخر آن آورده شوند. در حالی که برخی دیگر عکس این عمل را ترجیح می­دهند. در واقع این پژوهشگر است که باید با توجه به بینشی که در مورد موضوع و جامعه ی پژوهشی خود دارد، جای هر سوال یا نظم و ترتیب سوال­ها را تعیین کند.

چنانچه موضوع اهمیت قابل توجهی داشته باشد و از حساسیت ویژه ­ای برخوردار باشد، بهترین شیوه این است که پرسش­های مربوط به موضوع اصلی را در ابتدا بیاوریم تا بالاترین نسبت پاسخ­ دهی را به دست آوریم. چنانچه موضوع از حساسیت خاصی برخوردار نباشد، بهتر است پرسشنامه را با سوال­های مربوط به ویژگی­های فردی، خانوادگی و اقتصادی آغاز کنیم تا با جلب توجه پاسخ ­دهنده به آنها بهتر بتوانیم در پایان به پرسش­های حساس­ تر بپردازیم.

۹) صفحه ی اول پرسشنامه را به نحوه ی پاسخ­گویی به سوال­ها اختصاص دهید. در این صفحه ذکر کنید که پرسشنامه ی مورد بحث چند قسمت را دربرمی­گیرد و خصوصیات هر قسمت را شرح دهید. از پاسخ­دهندگان بخواهید که پاسخ مناسب را با چه نوع علامتی مشخص کنند: کشیدن علامت یا دایره، پر کردن مربع مربوطه و…

 جهت سفارش طراحی پرسشنامه کلیک کنید یا از طریف فرم زیر درخواست خود را ثبت نمایید. همکاران ما در کمتر از یک ساعت با شما تماس خواهند گرفت.