مراحل نوشتن پایان نامه

یکی از وظایف با ارزش و مهم دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تهیه پروپوزال، انجام پایان نامه یا رساله و استخراج مقاله از پایان نامه می باشد. ممکن است دانشجویان در هر یک از مراحل انجام پایان نامه از جمله تهیه پروپوزال، تحلیل آماری، برنامه نویسی، مدل سازی و شبیه سازی به راهنمایی و مشورت با افراد متخصص و مجرب پژوهشی نیاز داشته باشند. بعضی اوقات دسترسی به این متخصصان دشوار و گاهی غیرممکن است.
موسسه مشاورین پارس با هدف فراهم کردن بستر تعاملات دانشجویان و افراد متخصص در رشته های تحصیلی مختلف تشکیل شده است. این موسسه با همکاری مجموعه ای از نخبگان پژوهشی کارشناسی ارشد و دکترای کشور، آماده ارائه خدمات مشاوره پژوهشی و آموزش های تخصصی به کلیه دانشجویان کشور می باشد.خدمات مشاوره ای و آموزشی این موسسه کاملا تخصصی و صرفا توسط فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و دکترای هر رشته تحصیلی انجام میگیرد.
انجام پایان نامه
تقریباً تمامی دانشجویان در آغاز کار ذهنشان پر از سوال ها و نقاط مبهم مربوط به پایان نامه و نحوه ی انجام پایان نامه می باشد ،مثلاً:
– از کجا باید پایان نامه را شروع کرد؟
– مراحل انجام پایان نامه چیست؟
– کدام مرحله مهم ترین بخش انجام پایان نامه است؟
– پایان نامه چگونه ارزش گذاری می شود؟
و بسیاری سوالات دیگر درباره موضع پایان نامه و نحوه انجام پایان نامه به خصوص پایان نامه های تخصصی .تیم تخصصی ما در موسسه مشاورین پارس از ابتدا تا انتهای انجام پایان نامه در کنارتان خواهد بود . شما از همین حالا می توانید نگرانی و استرس خود درباره پایان نامه و انجام پایان نامه و کلا بحث های مربوط به پایان نامه را فراموش کنید ، چرا که ما در کنارتان هستیم تا به شما بهترین و کاملا ترین مشاوره ها را بدهیم . کافیست با ما همراه باشید.

پایان نامه چیست؟
ابتدا توضیح مختصری در مورد پایان نامه ارائه خواهیم کرد . در اصل پایان نامه طرحی پژوهشیست که در انتهای دوره ی تحصیلی شما قرار دارد که نتیجه علم آموزی شما در آن مقطع تحصیلی در آن نمایان می شود. پایان نامه هم در چارت آموزشی دارای تعداد واحد مشخصی از کل دوره آموزشی شما خواهد بود و البته مهم ترین قسمت آن. بنابراین نهایت دقت در انجام پایان نامه در نتیجه بهتر پایان دوره و بالاتر رفتن ارزش مدرک اخذ شده تاثیر خواهد داشت. پایان نامه در واقع مهم ترین واحد درسی شماست.
با کمی صبر و حوصله در کنار مشاوران ما به همه نگرانی های خود در زمینه پایان نامه پایان دهید .

انتخاب موضوع پایان نامه:
در واقع مهم ترین بخش انجام پایان نامه ، انتخاب موضوع پایان نامه است که برای انتخاب موضوع نیاز به در نظر گرفتن مسائل مختلفیست که حتماً باید با مشورت مستقیم استاد راهنما صورت گیرد.
برای انتخاب موضوع باید به این نکات توجه نمود :
۱- زمینه ی ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر ( دکتری و پسا دکتری ) در داخل و یاخارج از کشور محیا باشد .
۲- موضوع انتخابی به روز ( Up to date ) بوده و بر طبق مقالات معتبر در آن رشته باشد.
۳-دانشجو باید حتماً به موضوع مورد نظر علاقه مند باشد.
۴-زمینه ی شغلی مناسب برای آن موضوع وجود داشته باشد.
۵- موضوع کاملا منطبق با نظر استاد راهنما باشد .
۶- کاملاً واضح است که موضوع پایان نامه نباید تکراری باشد .
مشاوران موسسه مشاورین پارس به شما به صورت رایگان در انتخاب موضوع مشاوره خواهند داد .سپس موضوعات پیشنهادی توسط کارشناسان موسسه به استاد ارائه و پس از تایید، مراحل انجام پایان نامه آغاز می گردد .

انجام پروپوزال:
پس از انتخاب موضوع ، اولین گام در نگارش یک پایان نامه تهیه پروپوزال یا طرح پیشنهادی می باشد. پروپوزال باید در فرمت خاص مورد نظر دانشگاه و با روش های مشخص تهیه شود. معمولا پروپوزال خلاصه ای از فصل های اول پایان نامه و در واقع مشخص کننده ی روند کلی انجام یک پایان نامه می باشد .متاسفانه بسیاری از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در انجام پروپوزال خود دقت کافی را به خرج نمی دهند و عدم اختصاص وقت کافی برای این مرحله موجب بروز مشکلات زیادی در مراحل بعدی انجام پایان نامه کارشناسی ارشد یا دکتری می گردد .عدم تطبیق تکنیکال روش تحقیق با موضوع پایان نامه، انتخاب نامناسب منابع و قدیمی بودن منابع و همچنین هم پوشانی و عدم دسته بندی مناسب اهداف تحقیق و حتی تکراری بودن موضوع پایان نامه و سایر مسائل از این قبیل مشکلات است. البته اصلاح پروپوزال و تصویب آن همواره منوط به تایید در جلسه گروه بوده که این خود مسئله ای زمانبر و مسبب تاخیر در روند انجام پایان نامه است.
بنابراین مهم ترین مرحله انجام پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری نگارش صحیح و اصولی پروپوزال آن، و مهم ترین قسمت نگارش پروپوزال انتخاب موضوع مناسب با در نظر گرفتن همه جوانب امر می باشد . در نتیجه اگر موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد یا دکتری به درستی انجام نشود، در مراحل نگارش پروپوزال و انجام پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری ، مشکلات خاصی پدیدار می شود .

انجام پایان نامه:
بعد از نگارش پروپوزال کار انجام پایان نامه آغاز می شود. هر پایان نامه معمولاً شامل ۵ فصل بوده و هر فصل هم به چند بخش تقسیم می شود. هر فصل در پایان نامه خود با مقدمه ای کوتاه آغاز می شود و با نتیجه گیری به اتمام می رسد.
معمولا در مقدمه، روش های انجام پایان نامه، اهداف مورد نظر در پایان نامه ، نحوه ی انجام تحقیق و تحلیل ها و جمع آوری داده ها و به دست آوردن نتیجه ها مورد بحث قرار می گیرد. مرور منابع و اهمیت موضوع تحقیق در رابطه با مسئل توسعه در یک کشور نیز در مقدمه انجام می شود. در هر پایان نامه چکیده مختصری از اهداف و ساختار پایان نامه هم در ابتدای آن ارائه می شود.

انجام پایان نامه کارشناسی ارشد یا دکتری که در ۵ فصل طراحی شده ، با فصل اول که مشخص کننده ساختار کلی پایان نامه و ارائه روش ها و اهداف و مراحل مختلف انجام پایان نامه است، شروع می گردد که این فصل بنا به نظر دانشجو و تایید استاد راهنما سازمان بندی و مراحل مختلف پایان نامه را مشخص می کند.

فصل دوم پایان نامه که به مرور ادبیات موضوعه و بررسی پژوهش های گذشته مرتبط با موضوع پایان نامه اختصاص دارد ، مشخص کننده کارهای صورت گرفته در موضوع پایان نامه و مشخص کننده اهداف ما برای انجام پایان نامه می باشد که این مرحله نیز با نظر دانشجو و با تایید استاد راهنما انجام می شود.

در فصل سوم نیز شیوه های انجام پایان نامه و روش های تحقیق و نحوه جمع آوری داده ها به همراه بحث پیرامون پرسشنامه و بررسی اعتبار مراحل مختلف پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و یا در گروه های فنی و مهندسی مدل سازی پایان نامه با تایید مستقیم و راهنمایی استاد راهنما و با اعمال نظرات نهایی استاد راهنما انجام می گردد . این مرحله تقریبا مشخص کننده اعتبار پایان نامه می باشد مرحله اصلی پژوهش بر مبنای این فصل انجام می شود بنابراین نظرات استاد راهنما و تایید ایشان برای این فصل بسیار ضرروری می باشد.

در فصل چهارم پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری تحلیل ها و بررسی مدل های پیاده سازی شده و همچنین پیاده سازی ها و شبیه سازی های گوناگون با ارائه نمودارهای تحلیلی انجام می گردد . در واقع این فصل مهم ترین فصل در انجام پژوهش و پیاده سازی ایده های پایان نامه است.

و در فصل پنجم هم نتیجه گیری از طرح کلی کار و ارائه پیشنهاد برای ادامه پژوهش در زمینه موضوع پایان نامه انجام می گردد . نکته مهم درباره فصل پنجم این است که این فصل باید با توجه به مطالب عنوان شده در مقدمه و مقایسه نتایج بدست آمده با هدف های از قبل تعیین شده نگارش شود . دستیابی های نوین در این فصل ذکر می شوند و مورد تجزیه تحلیل قرار می گیرند.در پایان این فصل ارائه دهنده پایان نامه چند موضوع را به منظور انجام تحقیقات بعدی در راستای تحقیق خود پیشنهاد می دهد.

ثبت سفارش پایان نامه